OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nie je to tak dávno, čo Prahu navštívil Justin Broadrick s projektom JESU ako predskokan spriaznených a obľúbených ISIS. Na vystúpenie JESU boli rôznorodé ohlasy a keď sa naskytla príležitosť zhliadnuť túto bezpochyby dôležitú osobnosť experimentálnej tvrdej scény v neďalekej rakúskej metropole, bolo načase vydať sa do viedenskej Szene spraviť si vlastný názor. V čase spustenia projektu JESU, pokračujúceho v odkaze nečinných GODFLESH, začalo byť rušno aj ohľadne oživenia Justinovho starého ambientného projektu, korene ktorého siahajú ďaleko pred pôsobenie v NAPALM DEATH, pričom začiatkom tohto roku vyšiel u podobným záležitostiam nakloneného labelu Neurot Recordings nový materiál, označený v nadväznosti na predchádzajúce vydania, skromným „3“.
Krátko po deviatej hodine večer a dlho po plánovanom začiatku vychádza zahalený v čiernej mikine s kapucňou na pódium nenápadný chlapík, ktorý bol hlavnou postavou pondelňajšieho večera. Ihneď si s gitarou sadá na kraj pódia k nachystanému štýlovému Apple, na plátne sa spúšťajú jednoduché, ale funkčné vizualizácie a Broadrick zo svojho miesta, ktoré počas setu FINAL vôbec neopúšťa, uvoľnene vypúšťa cez efekty prehnané typicky rozvláčne triviálne tóny, len miestami podporené takmer neznesiteľným basovým dunením. V druhej polovici setu prichádza asistovať aj basák JESU Diarmuid Dalton (basgitaru obsluhujúci netradične v pokľaku a sláčikom), ktorý sa mimochodom tiež podieľal na aktuálnom počine FINAL. Minimalistická tvorba FINAL určite nepatrí na poli ambientu medzi najzaujímavejšie telesá, čas popri meditatívnych tónoch plynie závratnou rýchlosťou a keď tesne po prvom zívnutí pozerám na hodinky, stihlo od začiatku koncertu ubehnúť dobrých štyridsaťpäť minút.
Nasleduje nutná prestávka, po ktorej zaznejú z pódia predsa len konkrétnejšie tóny a zvuk dostáva zrozumiteľnejšie tvary. Introvertne pôsobiaci Broadrick (aj počas setu JESU hojne využivajúci prednahrané slučky z laptopu), okrem Daltona sprevádzaný ďalším veteránom Tedom Parsonom, pamätajúcim tiež mnoho (SWANS, PRONG, GODFLESH, KILLING JOKE) začína skladbou z dlhohrajúceho rovnomenného debutu, „We All Faulter“. Po nej prichádza rad na prvú vec z aktuálneho EP „Silver“, ktoré kapela propaguje na súčasnom turné. Okrem nej som toho večera nezaregistroval už žiadne nové veci, čo je vzhľadom na obsah „Silver“ vcelku škoda (taká „Star“ by bola vítaným spestrením). Väčší ohlas získava po prvých tónoch godfleshovského hrmenia „Friends Are Evil“, meniaceho ušné bubienky na kašu. Celkovo stavili JESU na zapamätateľné a výraznejšie kompozície z „Jesu“, postupom času došlo i na nádhernú „Tired Of Me“ s osadeným motívom pripomínajúcim detskú zvonkohru, alebo „Walk On Water“ potvrdzujúcu, že to s Broadrickovým spevom nebude naživo tak tragické. Prekvapivo záživný koncert JESU uzatvára zvoľna sa rozvíjajúca „Your Path To Divinity“, pričom na sklamanie mnohých už nenasleduje žiaden prídavok. Ja sám som do poslednej chvíle dúfal, že „Star“ len odsunuli na koniec setu...
Štúdiový vizionár Broadrick so spoluhráčmi v Szene preukázali aj pódiovú životaschopnosť, keď výslednému dojmu výrazne pomohol po celý čas výborný zvuk. Nielen personálnym obsadením, ale najmä vďaka Parsonovým razantným úderom derúcim sa do popredia ,často pripomínali JESU toho večera legendárnych GODFLESH. Pomaly sa valiaca hudba z reproduktorov bola nepredstaviteľne hrubá i melancholicky krehká zároveň. Ako hrmenie, pred ktorým sa neuteká, len v nemom úžase načúva.
Foto: Thorn
Silver EP (2006)
Jesu (2004)
Heartache EP (2004)
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.